Капітальні проблеми

DON_4802

Негаразди в ЖКГ Запоріжжя продовжуються

 

На сьогодні 290 запорізьких будинків визнано ветхими, 10 – аварійними. Майже 55% усіх будівель експлуатуються вже більше 50 років. Половина житлового фонду зношена на 40-60%. І це все лише офіційна статистика, яка дуже часто прикрашається. На фоні такого становища Департамент ЖКГ та близькі до нього структури не перестають дивувати запоріжців своїм непрофесіоналізмом. Інакше як можна назвати ситуацію, коли одним будинкам виділяються мільйони, другі забувають внести до титульного списку на капремонт, а третім з року в рік у кращих традиціях популізму обіцяють фінансову під-тримку, але не поспішають її надавати?

 

Хто і як повинен сплачувати за ремонт?

 

Житловий фонд Запоріжжя – це комунальні будинки, житлово-будівельні кооперативи та об’єднання співвласників багатоквартирних будинків. У кожному випадку маємо різні варіанти управління будівлями. Відповідно, і шляхи фінансування капітального ремонту трохи різні. Якщо ви живете в комунальному будинку, ремонтні роботи проводяться за рахунок місцевого бюджету. До 2015 року цим питанням зай-мався Департамент житлово-комунального господарства, зараз – Управління капітального будівництва.

 

В ЖБК та ОСББ фінан-суванням ремонту мають опікуватися самі мешканці. При цьому не виключаються фінансові дотації з боку держави. Ще у 1993 році Верховна Рада України ухвалила постанову №3665-XII «Про державну дотацію на утримання квартир у будинках житлово-будівельних (житлових) кооперативів і молодіжних житлових комп-лексів». У постанові зазначено, що поки не буде здійснена реформа системи оплати праці, держава має виділяти дотації на комунальні послуги, обслуговування та капітальний ремонт кооперативів, відповідно до порядку, передбаченого в чинному законодавстві для державного житлового фонду. Таку саму норму містить і закон про ОСББ. А з огляду на те, що дієва реформа оплати праці для нашої країни поки залишається недосяжною мрією, таке співфінансування буде потрібно ще не один рік.

 

На сьогодні замовником і виконавцем розподілу коштів на капітальний ремонт будинків усіх трьох типів є Управління капітального будівництва. Хоча так було не завжди. Ще в 90-х прийнято рішення створити спеціальні групи з представників кооперативів та об’єднань, які разом з районною адміністрацією мали затверджувати та розподіляти бюджетні кошти між ЖБК та ОСББ. Без урахування рішення загальних зборів кооперативів та об’єднань міська влада не мала підстав надавати фінанси для виконання ремонту. На район виділялася певна сума і розподілялася, враховуючи реальні потреби будинків. Як приклад зразкового розподілу коштів називають Шевченківський район. Голова районної ради з питань ЖБК та ОСББ Шевченківського району Сергій Миколайович Гричаник розповідає про свою систему розподілу коштів:

 

– До уваги бралися площа кожного будинку, рік його побудови та сума, яка йому виділялася раніше. Ця сума ділилася на рік та площу – ми отримували коефіцієнт, за яким було видно, в якому стані знаходиться будинок. Якщо в одному році кооператив уже одержав гроші, то в наступному кошти йому не виділялися. Завдяки цій системі майже кожні два роки кожен будинок отримував гроші.

 

Але після того, як розподіл коштів взяло на себе УБК, ця система вже не працює, адже управління самостійно, не залучаючи громадські ради при райадміністраціях, вирішує, яку суму виділити тому чи іншому будинку, а який кооператив чи об’єднання взагалі залишити без ремонту.

 

Забуті будівлі

 

З огляду на те, що ЖБК та ОСББ – самостійні юридичні особи, вони не підпорядковуються ні Департаменту ЖКГ, ні міській раді, ні УКБ. Їх вищий орган – загальні збори, на яких вирішується, що і за скільки треба відремонтувати в будинку цього року. Тільки керуючись їх рішенням, УКБ повинно складати титульні списки. Але цього року вийшло не зовсім так. Уже після складення титульного списку на проведення ремонту виявилося, що в ньому відсутні цілих три райони: Жовтневий, Орджонікідзевський та Заводський. А це десятки будинків. Окрім того, саме в цих районах знаходиться більша частина найстаріших будівель, які були зведені ще в 60-х роках.

 

Але навіть не всі будинки, які увійшли до титульного списку, отримали можливість провести ремонт за фінансової підтримки міста.

 

– Представників цих будинків зібрали і сказали, що вони є в титульному списку, але УКБ повідомило, що кошти не почнуть освоюватися, поки кооперативи та об’єднання не зроблять проекти ремонтних робіт. При цьому в кошторисі ремонту комунальних будинків витрати на проект йдуть окремим рядком, – розповідає голова громадської організації «Вікторія» Людмила Михайлівна Шанц.

 

В суму, яка виділяється для робіт у ЖБК та ОСББ, включаються витрати і на проект, і на технічний огляд УКБ, і власне на ремонт. Тому нерідко до безпосередніх робіт справа не доходить – кошти витрачаються на підготовчих етапах. Окрім того, в загальний список робіт входить навіть і ремонт ліфтів, який, як правило, потребує десятків тисяч гривень. Разом з тим у кошторисі ремонту комунальних будинків ліфтові роботи йдуть окремим рядком, тому кошти на них виділяються також окремо.

 

Цифри поза логікою

 

У Запоріжжі існує проблема не тільки з невиділенням коштів, а й з їх невикористанням. Наприклад, у бюджет 2012 року на капітальний ремонт заклали більше 35 мільйонів гривень. З них на ЖБК – 2,8 мільйона гривень. На комунальні будинки було витрачено 16 мільйонів, а кооперативи освоїли трохи менше 400 тисяч. Усі інші гроші перейшли кредиторською заборгованістю на 2013 рік. Наступного року були виділені нові суми, адже місто отримало новий бюджет, але багато будинків знов їх не освоїли. Та сама історія повторилася й у 2014 році. При цьому кожного року кількість ЖБК та ОСББ збільшувалася. У 2015 році на капітальний ремонт житлового фонду виділили рекордну суму – 231 мільйон гривень. З них всього лише 3,5 мільйона гривень піде на ремонт ЖБК, а на ОСББ ще менше – 1,7 мільйона гривень. Яким чином розподілялись кошти – невідомо. За словами Людмили Шанц, логічним і правильним був би розподіл пропорційно площі будинків:

 

– Якщо було б зроблено перерозподіл коштів пропорційно площі будинків, то ЖБК додатково отримали б приблизно 25 мільйонів гривень, а ОСББ – біля 18 мільйонів гривень.

 

До речі, це питання було оговорено на одній з останніх зустрічей представників ЖБК та ОСББ з міським головою Олександром Сіном. Мер пообіцяв, що такий розподіл буде здійснено.

 

Проте поки що в УБК якась інша схема, результати якої ми і спостерігаємо. Найбільше коштів виділяють комунальним будинкам. Наприклад, на реконструкцію будівлі по пр. Леніна, 171 в бюджеті закладено 2,6 мільйона гривень, по Республіканській, 88 – 1,3 мільйона гривень, по Жовтневій, 2 – 1,9 мільйона гривень. Дивують деякі цифри і в кошторисах на ремонт ЖБК та ОСББ.

 

Незважаючи на те, що Шевченківський район вважа-ється зразковим, непорозумінь і тут вистачає. Так, як розповідає Сергій Гричаник, у 2012 році на 17 кооперативів Шевченківського району було виділено 495 тисяч гривень. На 2015 рік – 1,2 мільйона, але розподілили їх уже серед семи кооперативів. Справжнім рекордсменом є будинок по вулиці Чарівній, 46 – кооператив «Будівельник 19». Йому ще у 2012 виділили 28 тисяч, але ці гроші освоєні не були. У 2015 на капітальний ремонт планується витратитим 241 тисячу гривень. Кошторис всього ремонтного проекту – 721 тисяча гривень. І всі ці гроші мають піти на реконструкцію ліфтів. Це дев’ятиповерховий будинок на два під’їзди. Тобто на ремонт кожного з ліфтів виділено по 360 тисяч гривень. Яким чином це буде реалізуватися на практиці – невідомо, адже поки що виділили лише третину суми.

 

Загалом, ЖБК та ОСББ Шевченківського району дісталося найбільше коштів. А найменше у цьому році отримав кооператив «Локомотив-2» по вулиці Гаврилова, 5 у Комунарському районі. Цьому будинку міська влада виділила трохи більше 800 гривень.

 

Напрошуються логічні питання: яким чином розподіляються кошти і як з’являються такі кошти? Великі суми, які зазначаються в кошторисі на ремонт деяких будинків, Людмила Шанц пояснює так:

 

– З огляду на те, що УКБ є замовником, воно не перевіряє, який об’єм робіт дійсно треба провести. Як правило, робитья проект на весь будинок, тому на це йдуть великі кошти. І, як правило, не звіряють з тим, скільки грошей було виділено раніше і що було зроблено в будинку.

 

Здавалося б, усі випадки з хибними розрахунками і безпідставним завищенням ціни ремонту можуть розкритися після завершення робіт і здачі проекту. Це було б так, якби УКБ після виконаних робіт віддавало головам ЖБК та ОСББ авізовки (звіти про виконані роботи). Але управління цього не робить, тому неможливо зіставити зроблене і написане в документах. Наразі триває процес створення спеціальних комісій, які займуться питанням перерозподілу коштів на капітальний ремонт. А тим часом почався травень – уже за кілька місяців міській владі треба буде затверджувати бю-джет на капітальний ремонт на наступний, 2016 рік.

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *